Den senaste tiden är det många regeländringar och uppdateringar gällande medicinteknik som skett. På grund av detta har GynOp gjort en genomgång där vi tittat på alla funktioner vi idag tillhandahåller samt vägt för- och nackdelar med att vara klassificerade som medicinteknik (CE-märkning). Vi har också kontrollerat en del med er som arbetar ute i verksamheten, bland annat genom mejlet för några veckor sedan gällande ”Vårdhändelse att granska”.
Efter att ha sammanställt dessa utredningar har vi beslutat om att avregistrera GynOp som medicinteknik och enbart verka som ett rent kvalitetsregister. Det innebär inga stora förändringar för er ute i verksamheterna. Syftet med GynOp är fortsatt att vara ett kvalitetsregister. Detta uppfylls genom att GynOp kontinuerligt och systematiskt beskriver, rapporterar, utvecklar och säkrar kvaliteten inom den benigna gynekologiska kirurgin.
De förändringar som i dagsläget är aktuella är;
- Funktionen ”Vårdhändelse att granska” kommer tas bort, i stället kommer det finnas en färdig lista för datauttag som innehåller samma variabler. Detta betyder att kliniken själv kan ta ut sammanställningen via datauttag så ofta som kliniken önskar.
- Funktionen ”Deltar ej nationellt” (rullgardinen i adressfältet) som ger kliniken möjlighet att använda GynOp även för patienter som inte vill delta i kvalitetsregistret kommer tas bort. Detta innebär att patienter som nekar till deltagande i kvalitetsregister inte ska registreras i GynOp.
- Frågan i 8-veckorsenkäten gällande återbesök och ”önskar kontakt” kommer tas bort. Patienter kommer i stället hänvisas till att ta kontakt via 1177 eller direkt med sin klinik.
- Fråga i preop-, 8-veckors- och 1-årsenkäten gällande patientens godkännande av journalrekvirering från annan klinik, kommer att tas bort.
Informationen till patienter kommer redigeras utifrån dessa förändringar. Även webbhjälpen och information till användare kommer redigeras.
Registreringen i GynOp kommer fortgå som i dagsläget. Vårdgivaren registrerar information i systemet i samband med, eller efter avslutat vårdtillfälle. Vårdgivaren kan sedan, via datauttag eller andra typer av sammanställningar, följa upp och utvärdera klinikens egna resultat samt jämföra sig med andra vårdgivares eller rikets resultat. Patienten rapporterar sina upplevelser av vården via patientenkäter som skickas ut före och efter utförd vårdinsats. Denna information används sedan i form av sammanställningar för att kvalitetssäkra och följa upp den vård som ges.
Vid eventuella frågor, funderingar eller kommentarer ber vi att ni kontaktar GynOps kansli via: gynopregistret@regionvasterbotten.se
Dessa ändringar gäller från och med den 26/5.
Viktig information till alla verksamheter som använder GynOp
/i OkategoriseradeDen senaste tiden är det många regeländringar och uppdateringar gällande medicinteknik som skett. På grund av detta har GynOp gjort en genomgång där vi tittat på alla funktioner vi idag tillhandahåller samt vägt för- och nackdelar med att vara klassificerade som medicinteknik (CE-märkning). Vi har också kontrollerat en del med er som arbetar ute i verksamheten, bland annat genom mejlet för några veckor sedan gällande ”Vårdhändelse att granska”.
Efter att ha sammanställt dessa utredningar har vi beslutat om att avregistrera GynOp som medicinteknik och enbart verka som ett rent kvalitetsregister. Det innebär inga stora förändringar för er ute i verksamheterna. Syftet med GynOp är fortsatt att vara ett kvalitetsregister. Detta uppfylls genom att GynOp kontinuerligt och systematiskt beskriver, rapporterar, utvecklar och säkrar kvaliteten inom den benigna gynekologiska kirurgin.
De förändringar som i dagsläget är aktuella är;
Informationen till patienter kommer redigeras utifrån dessa förändringar. Även webbhjälpen och information till användare kommer redigeras.
Registreringen i GynOp kommer fortgå som i dagsläget. Vårdgivaren registrerar information i systemet i samband med, eller efter avslutat vårdtillfälle. Vårdgivaren kan sedan, via datauttag eller andra typer av sammanställningar, följa upp och utvärdera klinikens egna resultat samt jämföra sig med andra vårdgivares eller rikets resultat. Patienten rapporterar sina upplevelser av vården via patientenkäter som skickas ut före och efter utförd vårdinsats. Denna information används sedan i form av sammanställningar för att kvalitetssäkra och följa upp den vård som ges.
Vid eventuella frågor, funderingar eller kommentarer ber vi att ni kontaktar GynOps kansli via: gynopregistret@regionvasterbotten.se
Dessa ändringar gäller från och med den 26/5.
Presentationer från sekreterarmötet den 28 maj 2021
/i Användarmöte, SekreterarmöteProgram för sekreterarmöte 28 maj 2021
/i Användarmöte, Okategoriserade, SekreterarmöteÅrsrapporter avseende operationer utförda år 2020
/i Okategoriserade, RapportVisste du att; Specialrapport om Covid
/i Okategoriserade, Visste du attPresentationer från användarmöte om apikal prolaps
/i AnvändarmöteWebbmöte om apikal prolaps fredag 15 april 2021
/i Användarmöte, OkategoriseradeNy version av GynOp 9 mars
/i NyheterGynOps kvalitetsrapport 2020
/i Okategoriserade, RapportVisste du att… ny rapport
GynOps kvalitetsrapport beskriver variabler relaterade till produktion, patientenkäter och ifyllda läkarformulär under 2020. I figurer avseende 1-årsenkäten och täckningsgrad visas operationer gjorda under 2019. I kvalitetsrapporten kan deltagande kliniker se sina resultat och jämföra dem med riket och andra deltagande kliniker.
Klicka på länken nedan för att komma till rapporten.
Kvalitetsrapport 2020
Till patienter och klinikanvändare av GynOp
/i OkategoriseradePå morgonen tisdag 17 november 2020 inträffade ett datatekniskt fel i GynOp. Det upptäcktes snabbt och GynOp togs ur drift under några timmar. Effekten är att alla uppgifter som registrerats i GynOp mellan midnatt och kl 10.30 denna dag har försvunnit och behöver registreras på nytt. Detta gäller både patienters enkätsvar och vårdpersonalens inknappade uppgifter. Loggfunktionen för motsvarade period har inte fungerat.
Inga uppgifter har kunnat kommas åt av obehöriga. Normal drift och funktion kunde snabbt återupptas och GynOp är sedan kl 13.25 samma dag fullt fungerande.
Vi beklagar allt merarbete som händelsen innebär för såväl patienter som klinikanvändare. Det har gått ut e-post till alla sjukhus med information hur situationen skall hanteras och patienterna kommer att få nya utskick med enkäter för den nya registreringen.
GynOp och Region Västerbotten har anmält denna personuppgiftsincident till Datainspektionen och vidtar fortlöpande alla tänkbara åtgärder för att minimera risken att något liknande skall inträffa igen.
Har ni frågor är ni välkomna att kontakta oss på:
090- 785 04 64 eller gynopregistret@regionvasterbotten.se
Tack för er förståelse.
GynOps arbetsgrupp
/Maud Ankardal, registerhållare